Διαχείριση των σκουπιδιών στο Γυμνάσιο Κοκκινοχωρίων Πάνου Ιωάννου - Ερωτηματολόγιο

 Η πανδημία του κορονοϊού αλλά και τα περιοριστικά μέτρα, μας ανάγκασαν να μελετήσουμε περιβαλλοντικά προβλήματα που αφορούν το σχολείο μας, να προτείνουμε λύσεις και να κάνουμε δράσεις που θα βοηθήσουν στην αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού. Έτσι για την φετινή χρονιά αποφασίσαμε να μελετήσουμε  το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων στο σχολείο μας, να εντοπίσουμε πιθανές αιτίες αυτού του προβλήματος, αλλά και να ευαισθητοποιήσουμε τους μαθητές του σχολείου μας.

Για να το πετύχουμε αυτό προχωρήσαμε σε συνέντευξη του διευθυντή του σχολείου μας αλλά και στην διεξαγωγή ερωτηματολογίου, το οποίο συμπληρώθηκε ηλεκτρονικά από μαθητές, εκπαιδευτικούς και βοηθητικό προσωπικό του σχολείου μας.

Αποτελέσματα Ερωτηματολογίου

Το ερωτηματολόγιο συμπληρώθηκε ηλεκτρονικά χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα Microsoft Forms. Συμμετείχαν συνολικά 110 άτομα, 25 εκπαιδευτικοί, 81 μαθητές/μαθήτριες (35 μαθητές/τριες Α τάξης, 27 μαθητές/τριες Β΄ τάξης, 19 μαθητές/τριες Γ΄ τάξης) καθώς επίσης και 4 άτομα από το βοηθητικό προσωπικό.

Στο ερώτημα αν θεωρούν ότι το σχολείο μας είναι καθαρό από σκουπίδια, 39 άτομα απάντησαν ναι, 60 άτομα όχι ενώ 11 άτομα απάντησαν δεν γνωρίζω. Ένα ποσοστό 14% των μαθητών δεν γνωρίζει αν το σχολείο μας είναι καθαρό από σκουπίδια, όλο το βοηθητικό προσωπικό, το 32% των εκπαιδευτικών και 33% των μαθητών θεωρεί ότι είναι καθαρό, ενώ το 68% των εκπαιδευτικών και 53% των μαθητών υποστηρίζουν ότι δεν είναι καθαρό από σκουπίδια.

Οι περισσότεροι (17 άτομα) θα έκαναν παρατήρηση σε ένα μαθητή αν τον έβλεπαν να πετάει σκουπίδια στο σχολείο μας και 26 άτομα θα αδιαφορούσαν, ενώ 13 άτομα θα προχωρούσαν σε καταγγελία χωρίς οι ίδιοι να του κάνουν παρατήρηση. Συγκεκριμένα, το 100% των εκπαιδευτικών, το 52% των μαθητών και το 100% του  βοηθητικού προσωπικού, απάντησαν ότι του κάνουν παρατήρηση, και θα του ζητούσαν να μαζέψει τα σκουπίδια του. Το 16% των μαθητών απάντησε ότι αδιαφορεί, και το 32% των μαθητών απάντησε ότι θα τον κατάγγελλαν, χωρίς να του κάνουν οι ίδιοι παρατήρηση.


Η πλειοψηφία θεωρεί ότι ο λόγος που υπάρχουν πολλά σκουπίδια στο σχολείο μας οφείλεται στην έλλειψη συνείδησης από τους μαθητές, ενώ ένα πολύ μικρό μέρος ανάφερε ότι οφείλεται στο ότι δεν υπάρχουν αρκετοί κάλαθοι. Το 74% των εκπαιδευτικών, το 63% των μαθητών και το 75% του βοηθητικού προσωπικού, απάντησαν ότι οφείλεται στην έλλειψη συνείδησης των μαθητών. Το 4% των μαθητών και το 4% των εκπαιδευτικών, απάντησαν ότι δεν υπάρχουν αρκετοί κάλαθοι απορριμάτων, και το 22% των εκπαιδευτικών, το 33% των μαθητών και το 25% του βοηθητικού προσωπικού, απάντησαν ότι ισχύουν και τα δύο.


Όταν δουν σκουπίδια στο δρόμο, 58 άτομα απάντησαν ότι τα μαζεύουν και τα βάζουν στον κάδο απορριμμάτων, ένα πολύ μεγάλο μέρος όμως απάντησε ότι είτε αδιαφορούν, είτε προβληματίζονται αλλά δεν τα μαζεύουν. Το 52% των εκπαιδευτικών, το 44% των μαθητών και το 25% του βοηθητικού προσωπικού, απάντησαν ότι προβληματίζονται αλλά δεν τα μαζεύουν. Το 48% των εκπαιδευτικών, το 52% των μαθητών και το 75% του βοηθητικού προσωπικού απάντησαν ότι τα μαζεύουν και τα βάζουν στο κάδο απορριμάτων, ενώ το  4% των μαθητών απάντησε ότι αδιαφορούν.


Σχεδόν όλοι πετούν τα σκουπίδια στον κάδο απορριμάτων, ενώ μόλις 3 απάντησαν ότι πετούν τα σκουπίδια κάτω στην αίθουσα ή στην αυλή. Το 96% των εκπαιδευτικών, το 98% των μαθητών και το 100% του βοηθητικού προσωπικού, απάντησε ότι τα πετάνε στον κάδο απορριμάτων. Το 4% των εκπαιδευτικών και το 2% των μαθητών απάντησαν ότι τα πετάνε στο πάτωμα ή στον κάδο απορριμάτων. Κανένας δεν απάντησε ότι τα πετάει στο πάτωμα.


Επίσης οι περισσότεροι παίρνουν τα μικρά σκουπίδια που πιθανόν να έχουν στην τσέπη τους έτσι ώστε να τα πετάξουν στον κάλαθο και 5% των μαθητών απάντησαν ότι θα τα πετούσαν κάτω. 


Στην ερώτηση αν ενοχλεί η παρουσία σκουπιδιών στο σχολείο, 14% των μαθητών απάντησαν ότι δεν τους ενοχλεί, ενώ οι υπόλοιποι απάντησαν ότι τους ενοχλεί. 


Η πλειοψηφία (72 άτομα) ανάφερε ότι δεν έχουν παραπονεθεί ποτέ σε διευθυντή, εκπαιδευτικούς ή και οικογένεια για την παρουσία σκουπιδιών στο σχολείο ή γύρω από αυτό, ενώ ένα σημαντικός αριθμός φαίνεται να το έχει ήδη συζητήσει. Συγκεκριμένα,  το 75% του βοηθητικού προσωπικού, το 72% των εκπαιδευτικών και 21% των μαθητών/τριων δήλωσαν ότι παραπονέθηκαν στην διεύθυνση ή εκπαιδευτικό του σχολείου, ενώ το 25% του βοηθητικού προσωπικού, το 28% των εκπαιδευτικών και η πλειοψηφία των μαθητών (79%) δήλωσαν ότι δεν  έχουν παραπονεθεί ποτέ.


Οι περισσότεροι συμμετέχουν στα διάφορα προγράμματα ανακύκλωσης. Η μερίδα των ερωτηθέντων που δεν κάνουν ανακύκλωση ανάφεραν ότι δεν κάνουν ανακύκλωση γιατί οι κάδοι ανακύκλωσης είναι μακριά, είτε απλά αδιαφορούν. Το 100% του βοηθητικού προσωπικού δήλωσε ότι δεν ανακυκλώνουν γιατί οι κάδοι ανακύκλωσης είναι μακριά από το σπίτι τους, όπως και το 67% των καθηγητών. Το 59% των μαθητών δήλωσε ότι δεν κάνουν ανακύκλωση γιατί οι κάδοι ανακύκλωσης είναι μακριά από το σπίτι τους, το 22% ότι αδιαφορούν και το 19% δήλωσαν κάποιο άλλο λόγο. Κανένας δεν δήλωσε πως δεν γνωρίζει τι είναι η ανακύκλωση.


Οι 89 από τους 110 ερωτηθέντες θα συμμετείχαν σε κάποια ομάδα ευαισθητοποίησης των συνανθρώπων τους για ένα καλύτερο και πιο καθαρό περιβάλλον, ενώ 21 μαθητές απάντησαν αρνητικά. Βοηθητικό προσωπικό και εκπαιδευτικοί  απάντησαν θετικά, ενώ το 74% των μαθητών δήλωσαν ναι και το 26% όχι.


Στην ερώτηση πώς νομίζετε ότι θα μπορέσουμε να μειώσουμε τα σκουπίδια στον χώρο του σχολείου μας, 12 άτομα απάντησαν χρειαζόμαστε περισσότερους κάδους απορριμάτων, ενώ 84 άτομα θεωρούν ότι  θα πρέπει να γίνει καλύτερη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών για αυτό το θέμα. Το 100% του βοηθητικού προσωπικού, το 88% των καθηγητών και το 71% των μαθητών δήλωσαν πως πρέπει να γίνεται καλύτερη ενημέρωση των μαθητών. Επίσης το 15% των μαθητών δήλωσαν πως πρέπει να τοποθετηθούν περισσότεροι κάδοι απορριμάτων.


Η πλειοψηφία (86 άτομα)  ανάφεραν ότι φέρνουν στον κάδο ανακύκλωσης του σχολείου μας τα παλιά τετράδια/βιβλία/περιοδικά/εφημερίδες και 18 άτομα απάντησαν ότι τα πετάνε στα σκουπίδια. Το 50% του βοηθητικού προσωπικού και το 96% των εκπαιδευτικών δήλωσαν πως τα φέρνουν στον κάδο ανακύκλωσης του σχολείου, ενώ το 50% του βοηθητικού προσωπικού δήλωσε ότι τα πετάει στα σκουπίδια. Το 20% των μαθητών δήλωσε ότι τα παλιά τετράδια τα πετάνε στα σκουπίδια, ενώ η πλειοψηφία 73% δήλωσε πως τα φέρνει στον κάδο ανακύκλωσης του σχολείου.


Στην ερώτηση «Πάω εκδρομή με την οικογένεια μου στο δάσος ή αλλού τι κάνω;» 48 άτομα απάντησαν ότι μαζεύουν τα σκουπίδια τους, 29 απάντησαν ότι μαζεύουν τα δικά τους σκουπίδια  και ότι άλλο βρουν, ενώ 33 απάντησαν ότι τα παίρνουν μαζί τους. Το 50% του βοηθητικού προσωπικού, 10% των εκπαιδευτικών και 30% των μαθητών απάντησαν πως μαζεύουν τα δικά τους σκουπίδια και ότι άλλο βρουν. Το 50% του βοηθητικού προσωπικού, 60% των εκπαιδευτικών και 30% των μαθητών πως μαζεύουν μόνο τα σκουπίδια τους και 0% του βοηθητικού προσωπικού, 30% των εκπαιδευτικών και 30% των μαθητών πως τα παίρνουν μαζί τους για να τα πετάξουν σε κάδους στη διαδρομή.


Όταν ταξιδεύουν με το αυτοκίνητο, 4 άτομα απάντησαν ότι ανοίγουν το παράθυρο και πετούν τα σκουπίδια τους, ενώ 106 άτομα απάντησαν ότι έχουν μαζί τους μια σακούλα για να βάζουν εκεί τα σκουπίδια τους. Το 100%  του βοηθητικού προσωπικού και των εκπαιδευτικών και 90% των μαθητών απάντησαν πως έχουν μαζί τους μια σακούλα και τα μαζεύουν για να τα πετάξουν σε κάδο απορριμάτων, ενώ το 10% των μαθητών πως τα πετάνε έξω από το παράθυρο.


Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων (82 άτομα) χρησιμοποιούν πάνινες τσάντες στα ψώνια τους, 22 άτομα χρησιμοποιούν πλαστικές και 6 χρησιμοποιούν χάρτινες. Το 75% του βοηθητικού προσωπικού, 91% των εκπαιδευτικών και 74% των μαθητών απάντησαν πως χρησιμοποιούν πάνινες σακούλες. Το 25% του βοηθητικού προσωπικού, 9% των εκπαιδευτικών και 22% των μαθητών απάντησαν πως χρησιμοποιούν πλαστικές σακούλες ενώ το 4% των μαθητών πως χρησιμοποιούν πλαστικές τσάντες.


103 άτομα είπαν ότι θα πήγαιναν ένα απόγευμα να καθαρίσουν το πάρκο που έχουν υιοθετήσει, ενώ 1 άτομο απάντησε ότι θα έκανε τον άρρωστο και 6 ότι θα αδιαφορούσαν. Συγκεκριμένα, το 100% του βοηθητικού προσωπικού και των εκπαιδευτικών και το 90% των μαθητών είπαν πως θα το έκαναν. Το 8% των μαθητών είπαν πως θα αδιαφορούσαν και το 2% των μαθητών πως θα έκαναν τους άρρωστους.


Συμπεράσματα – Εισηγήσεις

Μέσα από το ερωτηματολόγιο φαίνεται ξεκάθαρα ότι οι εκπαιδευτικοί και το βοηθητικό προσωπικό είναι περισσότερο ενημερωμένοι και ευαισθητοποιημένοι σε σχέση με τους μαθητές. Φυσικά το πρόβλημα φαίνεται να έχει περιοριστεί σε σχέση με πέρσι και είναι κάτι που αναγνωρίζουν τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και το βοηθητικό προσωπικό του σχολείου μας.

Η συμβολή της οικογένειας στην καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης στα παιδιά είναι πολύ σημαντική. Φυσικά πολύ σημαντικός είναι και ο ρόλος του σχολείου το οποίο θα πρέπει με διάφορες δράσεις να ευαισθητοποιήσει περισσότερο τους μαθητές π.χ με φυλλάδια ή και διαλέξεις οι οποίες θα προβάλλουν τον κίνδυνο στον οποίο βρίσκεται ο πλανήτης μας και ότι πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα.

Θα μπορούσαν επίσης να τοποθετηθούν περισσότεροι κάλαθοι για τα σκουπίδια στην αυλή του σχολείου αλλά και να διαχωριστεί η αυλή σε διαφορετικές ζώνες, όπου σε κάθε ζώνη θα ανακυκλώνεται διαφορετικό υλικό. 

Η καντίνα θα μπορούσε να διαθέτει προς πώληση προϊόντα τα οποία μπορούν να ανακυκλωθούν, ενώ θα μπορούσαν να υπάρξουν αυστηρότερες τιμωρίες σε αυτούς που πετάνε σκουπίδια στο έδαφος. Πιστεύουμε επίσης ότι θα βοηθούσε σημαντικά η τοποθέτηση παρατηρητών στην αυλή του σχολείου,  των οποίων ο ρόλος τους θα είναι να επιβλέπουν και να συμβουλεύουν μαθητές που ρυπαίνουν.

Τέλος, η συμμετοχή μας σε εκπαιδευτικές εκδρομές ή και εξωσχολικές δραστηριότητες που έχουν σαν στόχο την προστασία του περιβάλλοντος και επιμόρφωση των μαθητών σε θέματα περιβάλλοντος, θα βοηθούσαν σημαντικά στην ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου